Er is veel te doen over de nakende grote beursintroductie of IPO van het Amerikaanse SpaceX, geleid door Elon Musk. De gehoopte waardering maakt het waarschijnlijk een van de grootste bedrijven wereldwijd. De vraag is dan, hoe veel en hoe snel zal het bedrijf worden opgenomen in beursindexen en dus in je ETF’s zitten.
Laat ons even stilstaan bij hoe indexen worden opgebouwd. De MSCI indexen, gekend van zijn MSCI World en MSCI ACWI, werken met free-float gewichten. Dat wil zeggen als er maar een stuk van het bedrijf vrij op de beurs staat, gaan ze ook dat maar voor een stuk opnemen in de index. Laat ons het actuele voorbeeld van SpaceX nemen. Het lijkt er op dat ze tussen de 3 en 5% van het bedrijf naar de beurs brengen, terwijl de rest in eerste instantie niet verhandelbaar blijft.
Indien de aandelen van SpaceX voor 100% verhandelbaar zouden zijn (= free float), zou SpaceX met een weging van 2.2% worden opgenomen in de MSCI ACWI IMI index. Sommigen onder jullie zullen de ETF die deze index volgt kennen als de globetrotter of de IMIE. Het gaat echter geen 100% zijn maar eerder maximaal 4% (update). Uitgaande van een free float van 5%, zal SpaceX voor zo’n 0.08% meetellen in de wereldwijde ACWI index van MSCI. Daarmee komt dit ruimte-aandeel uit op nummer 165 van de 4.578 aandelen in zo’n ETF en is het bijvoorbeeld een kleiner percentage dan Uber maar lichtjes groter dan ING.
Gaat de free float verhogen? Waarschijnlijk wel, maar langzaam aan, tegen dan zal de markt rond dit aandeel wat normaler zijn. De NASDAQ en Russell indexen zullen iets sneller en groter het ruimte-aandeel opnemen, terwijl de S&P 500 heeft beslist om zijn regels NIET aan te passen en zeker 12 maanden gaat wachten, ook op free-float gebaseerd is en een winstgevendheid verwacht. De S&P indexen zullen dus zonder de IPO’s zijn in de eerste jaren.
De minder brede indexen, die we als hangmatbeleggers negeren, zijn dus mogelijk meer bij de SpaceX introductie betrokken dan de brede wereld of Amerikaanse indexen. Tip: Bekijk dus goed welke ETF’s je in portefeuille hebt, indien je dit belangrijk zou vinden.
Willen we geĂŻnvesteerd zijn als hangmatbeleggers in SpaceX? Is dat eigenlijk niet de verkeerde vraag? Indien SpaceX een onderdeel is van de aandelenmarkt, dan zal je er een stukje van hebben. Doet Musk het goed dan zal je er mee van profiteren. Is de lancering van het aandeel op lange termijn geen succes, dan zal het automatisch kleiner worden in de index. Als hangmatbelegger geloven we in de kracht van al die actieve beleggers die samen de markt vormen. De markt heeft immers geen ego maar is wel op lange termijn een constante winnaar.
We blijven dus rustig liggen in onze hangmat en laten alle heisa hier rond over aan de actieve beleggers.
Wil je meer lezen over ETF’s? Bestel Hangmatbelegger voor het leven al zo mis je het niet.
https://www.standaardboekhandel.be/p/hangmatbelegger-voor-het-leven-9789059964761
Tim Nijsmans
Volg me gerust via social media of via de Vermogensgids https://www.vermogensgids.be/
